IPC Groene Ruimte maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante informatie aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kan IPC Groene Ruimte jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan IPC Groene Ruimte advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door op ‘OK’ te klikken, ga je hiermee akkoord.

OK

Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen!

Naar winkelwagen Verder winkelen

Helaas, het product is niet meer beschikbaar.

Sluiten

Interview Theo van Rossenberg

20 juni 2013
Theo van Rossenberg is werkzaam bij Jos Scholman in Nieuwegein en verantwoordelijk voor de opleiding van de mensen in de golfsport. ‘’Ik ben al ruim 30 jaar betrokken bij de opleidingen van IPC Groene Ruimte. Het bedrijfsleven heeft namelijk een aanzienlijke vinger in de pap als het aankomt op het ontwikkelen van de  opleidingen. Wij geven bij het praktijkcentrum, IPC Groene Ruimte, aan waar een training aan moet voldoen en wat de eisen en knelpunten vanuit de branche zijn. Het praktijkcentrum vormt deze input tot een begrijpelijke leerstof en giet deze in modules. Hierdoor maakt het bedrijfsleven gezamenlijk met het opleidingsinstituut de branche beter.’’  

Zelf betrokken bij de training?
Theo is bij de praktijktrainingen niet betrokken als trainer-machinist, maar vervult de functie van jobcoach. Er is een machinist die alles qua werkwijze uitlegt over de machine. Theo is degene die vanuit Scholman, maar ook vanuit IPC, dieper ingaat op het proces om de verantwoordelijkheden bij de leerlingen naar boven halen. Theo stimuleert de cursisten door aan te kaarten wat er nou precies gebeurd in de grond, een stukje projectmanagement. Wat doet die machine? Waarvoor? En wat is de kwaliteit die de aanstaande Greenkeeper eruit kan halen?

Het verloop van de dag?
De dag begint met een kop koffie en een snelle uitleg over de inhoud van de dag. De instructeur neemt de cursisten mee naar het machinepark waar alle machines staan. Deze zijn op dat moment nog allemaal ontkoppeld. De leerlingen dienen zelf de machines aan te koppelen en krijgen tekst en uitleg waar ze op moeten letten. Vervolgens gaan ze naar de locatie waar ze dag volbrengen. Op deze plek liggen alle materialen om het maximale uit de machines te halen: zand, grind en grond om mee te gaan werken. Op locatie worden alle machines ook weer ontkoppeld en wordt er per machine uitgelegd wat de technische specificaties zijn. Daarna krijgen de leerlingen tekst en uitleg wat de werking in de grond is van de verschillende machines en dan gaan ze starten met het praktijkgedeelte.

Volgens Theo zijn de leerlingen zeer enthousiast over het verloop van de training. ‘’De leerlingen hebben aan het eind van de dag aangegeven dat zij meerdere momenten als hoogtepunt hebben ervaren. Als eerste waren zij zeer te spreken over de interactieve manier van lesgeven. Daarnaast waren zij in de wolken door de aanwezigheid van alle machines, de grote ruimte en de vakbekwaamheid van de instructeur. Op het einde van de dag hebben de leerlingen de ruimte gekregen om op een doorzaai machine te rijden, welke zij op hun eigen bedrijf vaak niet mogen berijden i.v.m. dure kosten en aangrenzend risico. Ze kennen het allemaal, maar komen er niet op. Intern hadden wij eerst twijfels om de leerlingen de eerste training erop te laten rijden, maar wij hebben hier uiteindelijk toch een ‘GO’ voor gegeven. De leerlingen waren mega enthousiast. Zij moeten het toch een keer leren, dus waarom niet meteen de eerste dag.

Innovatief machinepark?

 

‘’Bij Jos Scholman beheren wij een compleet arsenaal aan machines wat betreft aanleg en onderhoud van sportaccommodaties. Van elke machine op ons park hebben wij er 3 á 4 staan. Zo kunnen wij onze opdrachtgevers altijd bedienen en staan wij voor betrouwbaarheid. Daarnaast onderhouden wij een nauwe samenwerking met leveranciers waardoor het bedrijf altijd up-to-date blijft wat betreft nieuwe innovaties. Hierdoor beschikken wij over de nieuwste percuteermachines en fieltonwerkers. Intern hechten wij veel waarde aan het feit dat het bedrijf met de tijd meegaat. Hierdoor kunnen wij  het werk steeds sneller en gemakkelijker uitvoeren en stralen wij een vernieuwend imago uit naar de buitenwereld.

‘’De leerlingen merken deze bedrijfsvisie tijdens hun praktijklessen. Zij rijden op de nieuwste machines onder het motto: het oude eruit, nieuwe erin. Dat is het bedrijf. De leerlingen keken op de eerste praktijkdag hun ogen uit qua technologie en vernieuwende werkwijzen. Voor hen was het een hele ervaring om te werken met de gemakkelijk te besturen machines welke zij binnen een mum van tijd onder de knie hadden. Een leerling riep zelfs: ‘’In deze trekker kan ik veel beter de dieptes zien’’. ‘’Het wagenpark van Scholman is compleet qua inhoud’’, stelt Theo. ‘’Het wordt eigenlijk te makkelijk voor de leerlingen om het werk te doen omdat de machines zoveel mogelijkheden hebben.’’

 ‘’Intern hameren wij erop dat de leerlingen niet alleen moeten weten hoe ze de machine moeten berijden, maar dat zij inzicht hebben op het hele proces. Klanten vragen wat de leerling aan het doen is en waarom. Door de leerlingen inzicht te laten krijgen in het hele proces, kunnen zij vakinhoudelijk communiceren met de klanten maar waarborgen zij tegelijkertijd ook hun eigen werkzaamheden. Zo hebben zij na de training een duidelijk beeld van wat de machine doet, maar ook wat bijvoorbeeld het grondwerk inhoud. Wat een grondwerker in 2 uur doet, kan je met de machine in 10 seconde kapot maken. Dit zijn essentiële punten die de cursisten een sterkere allround vakman maken. Daarbij kan de leerling met meer verantwoordelijkheid zijn werkzaamheden uitvoeren.’’

Praktijktoepassing voor cursisten?
Een van de grote voordelen is dat de cursisten na de training alle opgedane kennis direct toe kunnen passen binnen hun eigen bedrijf. De cursist leert om verantwoordelijkheid op zich te nemen tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden. Hij dient zorg uit te dragen voor de machine van zeven uur ‘s ochtends tot vier uur ‘s avonds. Hier komt een breed scala aandachtspunten naar voren zoals, waar moet je als Greenkeeper op letten van het startpunt tot het eindpunt? Hoe voer je de werkzaamheden optimaal uit ten behoeve van de levensduur van de machine, houd je rekening met de werkzaamheden van je collega’s op de green en hoe werk je met een maximaal rendement voor de baan? Als je moe bent dan dient er toch 100% betrokkenheid te zijn bij de machine, anders gaat het fout.

Kans op een baan?
‘’De leerlingen hebben een grote kans om na het afronden van de opleiding bij ons of bij een ander branche-aangesloten bedrijf te komen werken. Wij zijn nauw betrokken bij de branche en wij werken dagelijks om deze naar een hoger level te tillen en de kwaliteit te waarborgen. Daarom kijken wij  tijdens trainingen naar de beste cursisten. De beste en meeste geïnteresseerde jongens proberen wij naar ons toe te trekken en bieden wij een baan aan. Doordat de leerlingen BBL bij een ander bedrijf zitten, maken zij -indien zij zich bewijzen- een grote kans om een baan aangeboden te krijgen. Het toekomstperspectief op een baan ligt hoog wanneer de cursisten hun opleiding afronden.’’

‘’De kwaliteit van de opleiding gaat de komende jaren flink omhoog. Vroeger zat je één dag per week op school. Dit verschuift momenteel naar twintig dagen. Binnen een korte termijn zal de opleiding zelfs naar een module toe gaan, waarbij de opleiding 3 jaar zal duren. Dit alles is ter perfectionering van vakmankwaliteiten van de Greenkeepers met in het verlengde de algehele kwaliteit van de branche. Daar komt een verbetering van de veldkwaliteit uit voort en een betere speelervaring van de gebruiker.’’

Deel deze pagina

Terug naar overzicht
Meer informatie? Neem contact met ons op Contact

Waarom IPC?

Bezoekadres

Koningsweg 35,
6816 TG Arnhem

Postadres

Postbus 393,
6800 AJ Arnhem

Iedere werkdag geopend van 08:00 tot 17:00 uur.

Telefoon 026 35 50 100
Fax 026 44 55 629
Email info@ipcgroen.nl