Helaas, het product is niet meer beschikbaar.
Sluitendoor Rob Arbeider
In de nieuwsbrief van november hebben we aandacht besteed aan biodiversiteit op het IPC-terrein. Daar is een aantal leuke reacties op gekomen. Reden voor mij om een link te maken naar het huidige ecologisch beheer en hoe we het begrip ‘biodiversiteit’ operationeel/praktisch kunnen maken.
De grote brandnetel, de eik onder de kruiden
Dit artikel is geen ode aan de brandnetel, maar een verwijzing naar de realiteit als het gaat om biodiversiteit. We houden ons in Nederland veel bezig met maaibeheer om bepaalde soorten te bevoordelen. Daar is op zich niets mis mee, want bloeiende planten in de bermen vindt iedereen mooi. Gaan we dit echter plaatsen in het kader van de biodiversiteit, dan komt er een heel andere realiteit aan de orde: die van de soortenrijkdom.
Een voorbeeld dat dit direct duidelijk maakt, is de grote brandnetel. Deze soort is met recht ‘de eik onder de kruiden’, want net als de eik is deze soort van grote waarde voor de biodiversiteit. Hebt u er wel eens bij stilgestaan dat de grote brandnetel de waardplant is voor onder meer de dagpauwoog, atalanta, gehakkelde aurelia, het landkaartje en de kleine vos? Vlinders die in bijna alle stadstuinen voorkomen, die iedereen graag op zijn vlinderstruik ziet zitten. Door maaibeheer worden veel van deze brandnetels afgemaaid en ook nog in een periode dat er óf eieren zijn afgezet, óf inmiddels rupsen zijn uitgekomen, óf dat ze verpopt zijn in het najaar. Goed om hier even bij stil te staan. De realiteit komt soms hard aan.
Hebben we nu alles verkeerd gedaan in het verleden? Nee, maar we moeten er wel wat van leren.
Biodiversiteit in de praktijk
Bij de grote brandnetel is een aantal insectensoorten genoemd. Moeten wij ons nu gaan bezighouden met al die soorten? Nee, er zijn zo´n 18.000 insectensoorten in Nederland die niemand gaat leren, laat staan alle onderlinge verbanden. Waar het om gaat, zijn sleutelprocessen als ‘eten en gegeten worden’, ‘concurreren’ en ‘samenleven’. De natuurlijke processen hierachter zijn wél te leren en te bevatten. Uitgangspunt bij biodiversiteit is: wat is het resultaat voor de natuur? Dit kan planmatig aangepakt worden met onder andere het vastleggen van de plaatselijke randvoorwaarden (wat zijn de mogelijkheden in de omgeving). Hier gaan wij bij IPC Groene Ruimte onder andere mee aan de slag in een nieuwe training. Houd de berichtgeving in onze nieuwsbrief in de gaten!
Voor meer informatie over dit onderwerp en de nieuwe training kunt u contact opnemen met:
Rob Arbeider, trainer en adviseur Groen
E r.arbeider@ipcgroen.nl
M 06 21 51 76 22