Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen!

Naar winkelwagen Verder winkelen

Helaas, het product is niet meer beschikbaar.

Sluiten

Interview Arthur Berends

20 juni 2013

’’Samen werken aan de perfectie van golfbanen’’

Arthur Berends is hoofduitvoerder service en onderhoud Golf bij Heijmans Wegen, afdeling Sport en Groen en is al geruime tijd nauw betrokken bij de examineringen van de Greenkeepersopleidingen bij IPC Groene Ruimte. Daarnaast is hij  verantwoordelijk voor het aansturen van  hoofdgreenkeepers qua logistiek en kwaliteitsbewaking. Vanuit Heijmans worden in Nederland onder andere 14 golfbanen, 10 sport/speelvelden, daktuinen en groot groen onderhouden.   

Dit gebeurd met vakmensen rechtstreeks  op het werk die ondersteund worden door drie specialistische vrachtwagencombinaties. Mede dankzij het grote aandeel in de markt erkent Heijmans het belang van goed opgeleid personeel. Al geruime tijd volgen medewerkers van het bedrijf daarom trainingen op hun vakgebied bij IPC Groene Ruimte. Al menig jaar heeft Heijmans een samenwerking met IPC Groene Ruimte  onder het motto: ’Met de gehele branche werken aan de perfectie van de sport- /speelvelden en golfbanen’.

Inhoud van de training?
‘’De Greenkeeperleerlingen van 2013 hebben tot nu toe één  trainingsdag op het machinepark van Heijmans achter de rug. Vanuit Heijmans is tijdens deze dag één machinist beschikbaar gesteld die de praktijkdag dirigeerde. En dit was, gelukkig voor de cursisten, niet de minste: John Kuijpers (red.).’’ John verzorgt al jaren het specialistisch onderhoud op veel Golfbanen, hij heeft veel kennis en kunde opgedaan door zijn jarenlange greenkeeperservaring op de door Heijmans onderhouden Golfbaan Prise D’eau.

  ‘’Bij Heijmans hebben wij drie vrachtwagens op de weg rijden die ingezet worden om specialistische machines voor sport-, speelvelden en golfbanen te vervoeren. De leerlingen zijn de eerste dag naar Renkum gekomen en hebben daar op het plaatselijke sportveld en met de door ons meegebrachte machines het natuurgrasveld onderhouden. 

Op het veld hebben de leerlingen gewerkt met machines als bezanders, doorzaaimachines, verticuteermachines en amazones. Onder begeleiding van John Kuiper hebben de leerlingen al het werk zelf gedaan. Ze hebben kennisgemaakt met alle machines en ermee gewerkt. Ze weten nu hoe ze een machine veilig en effectief kunnen vast- en loskoppelen.’’

Wat leren de deelnemers?
‘’Voordat de leerlingen op de trainingsdag terechtkomen, hebben zij de theoretische kennis op het praktijkcentrum van IPC al behandeld. Zodra zij bij Heijmans komen, is het van belang dat ze deze theorie toepassen in de praktijk. De theorie houdt namelijk geen rekening met extern wisselende factoren zoals het weer of stroef werkende koppelingen. Door de vertaalslag te maken van de theorie naar de praktijk krijgen de leerlingen een goede theoretische basis en kunnen zij hier praktisch en pragmatisch op inspelen. Dit alles met behulp van een modern en uitgebreid machinepark.’’

‘’Door de leerlingen extra te triggeren om zelf met oplossingen te komen, gaat de machinist continu de discussie aan met de leerlingen. Zo vraagt hij in het geval van regen tijdens het doorzaaien: ‘’Wat gaan we nu doen?’’ De bijbehorende theorie behoren de leerlingen onder de knie hebben, maar in de praktijk blijkt dit vaak niet geheel het geval. Door de discussie op te wekken helpen de leerlingen elkaar hogerop, motiveren zij elkaar om na te denken en blijft de stof  beter hangen doordat zij met een oplossingsgerichte mentaliteit op de velden staan. Door deze manier van educatie wordt er een specialistischer leerling opgeleid, die met meer kwaliteiten in de branche aan het werk kan. Het mooiste daarbij is dat de leerlingen de opgedane praktijklessen direct kunnen toepassen binnen hun bedrijf. Zo zetten zij na elke trainingsdag weer een stap vooruit , zijn zij van grotere waarde voor hun werkgever en stijgt het arbeidsethos aanzienlijk dankzij het grotere gevoel van verantwoordelijkheid.’’

Waarom Heijmans?
Arthur stelt dat het bedrijf een toegevoegde waarde aan de markt biedt dankzij hun kennis en innovatieve manier van bedrijfsvoering: ‘’De machinist, John Kuiper, die de leerlingen onder zijn hoede neemt, wordt binnen de branche geroemd om zijn werk. Meerdere opdrachtgevers willen alleen hem op een klus hebben. Hij is de persoon die het goed doet, meedenkt en een hoge kwaliteit aflevert. Daarom is er intern besloten juist deze medewerker  aan te wijzen als docent voor de aankomende machinisten. Zodoende ontstaan er praktijklessen met een hoge kwaliteit, wat zich over een aantal jaren zal gaan uitbetalen in een hoge kwaliteit van de branche.’’

‘’Qua innovatieve producten zit wij bij Heijmans niet stil. Zo heeft het bedrijf een beeld kwaliteitssysteem in de markt gezet, wat inhoudt in dat de kwaliteit,van vooraf gedefinieerde foto’s, kan worden gekozen.  Daarnaast is er een schaalmethodiek opgezet om deze beeldkwaliteit te kunnen meten met behulp van een PDA (Personal Digital Assistant). Door dit soort innovatieve vondsten  wil Heijmans voorop lopen in de markt en de branche naar een hoger level tillen.’’

Kwaliteit
Volgens Arthur is de kwaliteit van de huidige greenkeepers goed, maar wordt er te vaak te gemakkelijk over het vak gedacht. Zo vindt hij dat veelal de passie en beleving bij veel Greenkeepers ziet ontbreken, terwijl zij zo’n mooi beroep hebben: ‘’Dit is niet aan te leren, maar er moet meer gevoel komen dat de Greenkeepers echt houden van hun vak. Dat leer je niet op school, maar komt voort uit uitdagingen en stimulatie. Zo is 8 uur per dag op een maaier zitten niet moeilijk, maar is de uitdaging ook heel snel weg.’’ Daarom opperen ze bij Heijmans dat leerlingen afwisselend blijven werken en eigen verantwoordelijkheid krijgen voor de kwaliteit van zaken op de baan. Zo worden de greenkeepers middels verantwoordelijkheid meer gestimuleerd en gemotiveerd, wat resulteert in meer beleving.

Ter afsluiting van het gesprek draagt Arthur een verbeterpunt voor de branche aan: ‘’De Greenkeepers dienen toekomstig meer een gastheer te worden op de baan. Ik opper (red.) dat er een module moet komen waarin de leerling meer wordt getraind in de sociale omgang: de greenkeeper als hotelier, wat aangeleerd zou kunnen worden met een module ‘gastvrijheid’. Doordat de Greenkeepers vaak in contact komen met de gasten, zijn zij een visitekaartje voor de club. Een visitekaartje dat niet beschadigd mag worden.’’

 Zo ver is het momenteel nog niet, maar door de samenwerking tussen IPC Groene Ruimte en Heijmans staat de branche aan de vooravond van dergelijke verbeterpunten. Wordt vervolgd!

Deel deze pagina

Terug naar overzicht
Meer informatie? Neem contact met ons op Contact

Waarom IPC?

Bezoekadres

Koningsweg 35,
6816 TG Arnhem

Postadres

Postbus 393,
6800 AJ Arnhem

Iedere werkdag geopend van 08:00 tot 17:00 uur.

Telefoon 026 35 50 100
Fax 026 44 55 629
Email info@ipcgroen.nl